سفارش تبلیغ
ثبت دامنه و میزبان هاست ایران
ریاست علمی، شریف ترین ریاست است . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 87 بهمن 9 , ساعت 8:53 صبح

متن کامل تر ودقیق تر این نوشته را لطفا از سایت بگیرید

یا صوت مربوطه را از سایت آیت الله جوادی آملی بگیرید

یهودی ها هم از جریان اصحاب کهف سوال می کردند، و این مساله براشون جای سوال بوده. (سوال استفهامی با هدف رفع گنگی و نادانی نداشتند سوال استیضاحی برای انکار داشتند؟)

در برابر قدرت خدا شایسته نیست که این سوال را که نشانه ی عجیب بودن و بعید بودن است پرسید و اگر کسی بپرسد نشانه ی ضعف معرفت و شناخت سائل است. و راه ندارد. ادعای استاد این است که اینها هیچ چاره ای نداشتند بجز اینکه از گناه به خدا به سوی غار پناه ببرند و برای همین از لدن خدا، درخواست رحمت کردند. زمانه طوری بوده که اینها از کسب و کار و میان مردم و غیره را امتحان کردند ولی هیچ کدام به عنوان راه مناسب نیافتند.

اینها از هر راهی که می خواستند بروند رفتند و ناامید شدند.

این راه الهی در مناجات و ادعیه مطرح است

در راه های حوزه و دانشگاه اسباب مطرح است

این خدا هست ولی سبب لازم است معناش این نیست که ال و با بد خدا سبب فراهم می کند البته این در روایت ها هست که هر چه غیر خداست معلول است و همه ی این معلول ها به خدا متکی است و مهناش این نیست که جهان با علت و معلول کار می کند و فقط سر سللسله ی عوامل و علل است بلکه خدا بی واسطه هم می تواند کار کند.

خدایا تو اجت ما رو برآورده می کنی دو راه هست که ما می دانیم بعضی وقت ها هم از وسیله و اسباب می روی و بعضی وقت ها هم بدون علل و اسباب رحمت می فرستی

اینها هیچ چاره ای پیدا نکردند و یلاواسطه طلب فیض کردند.

کاری که سامان نداره و هیئت نداره مواد خام است و … ندارد رشد برای بعضی ها نیاز به مقدمات دارد و یه کس دیگه ای پیدا بشه که اون رو رشد بده

ما خواستیم با تعطیلی موقت زمینه را برای فلاح نجات آماده کنیم

برای بعضی از انبیا دیگر نیز اینطوربوده

آیه 41 سوره صاد درباره ی ایوب… عرض کرد … شیطان… این ندای او بود

بهش گفتیم پا را به آب بزن تا مداوا بشی

خدا ندا می دهد بعضی وقت ها… در جواب درخواست خدا اینطور عنایت می کند

انسان اول می شنود و سپس از خواب بیدار می شود. اولین مساله ای که ادراک می کند .. سپس روح که بدن را اداره می کند، بیدار می کند

روح است که م یخواباند و بیدار می کند و اداره می کند و وقتی خسته شد می خواباند

در تفسیر المنار در ذیل اولین آیه سوره نسا از مسند احمد بن حنبل … کسی که اراده کرده از منرل به مسجد برود باید عرض کند خدایا من با اخلاص این کار را می خواهم انجام دهم.

ما در پاسح در کهف اینها را خواباندیم.

ممکن است کسی سیصد سال مورد عنایات خدا باشد اما نفهمد

اینها سیصد سال مورد عنایات آیات انفسی بودند و متوجه نشدند. ما هم ممکن است یک نفس درونی که ما را مواظبت می کندباشیم و تحت تاثبر آیات انفسی باشیم و نفهممیم اما وقتی

معرفت بعضی وقت ها سیر آفاقی است. همین داستان کهف برای ما آیات آفاقی است اما برای خود اینها آیات انفسی است.

اینجا استاد نکته ی مهمی رو گفتند (حدود دقیقه 16)

حالا شرح داستان

داستان حق نه زمان دارد و نه زمین. اگر تاریخ نگار باشد باید بگه قرن جندم است. در روایت های قرآنی برای برکت نام می برد اما از زمان نام نمی بردو نقشی هم ندارد

برای احترام به جوانی … گفت

کسی نیست که به دوران پیری برسد و متاثر شود

برادران این جنایت را نسبت به یوسف کردند و چاه انداختن برای یوسف بود ولی وقتی به یعقوب گفتند گفت صبر کنید برای شما استغفار کنم.

صبر کد که سحر بشه و در مناجات سحر دعا کند.

اما در کل جوانان زود تر حق را می پذیرند و … د رمورد انبیا به این راحتی ها نمی توان گفت.

شاید این یه دستور اخلاقی باشد که برادر زود ببخشد و پدر صبر کند تا در فرزندانش جا بیافتد. و دعا کند

این که می بینید بعضی ها اسم بازیگر ها و بازکنان فوتبال را حفظ کنند. خدا این یه نحو توفیق است که می دهد

انقا به شکار هر کسی نمی آید

که انقا را کند … آشیانه

علم بر هر دلی فرود نمی آد

اما اسم ائمه را نمی دانند.

اونها جون درست راه افتادند هم در دنیا و هم در آخرت بهشون دادیم و میدیم

محیط تجاری و سیاسی و … شرک و الحاد… فرار کردند

یه وقت از عبد به مولا یه وقت از مولا به عبد است قوس نزول و صعود

علی بذکر الله تطمئین القلوب

از بالا خداوند عنایت می کند.

اگر ما قلیش را به مهر بجه نبسته بودیم …. به مهر اون او هرکز این کار را نمی کرد قصص هفت به بعد…

در آیه ی دهم … قوم موسی فارقا ان کانت بتندی به … لولا … اگر ما قبل رو گاک نکرده بودیم می لزرید

ما این دل را بستیم…….

خیالش راحت شد که بچه رو تو آب بندازه تا برسه ..

نگذاشتیم این قلب بلرزد و بلغزد

ان تقوموا لله مثنی و فرادا… یعنی مقاومت… ممکنه نشسته باشد و تصمیم درست بگیرد. و ممکن هم هست که بایستد ولی کاری از دستش بر نیاید

اینها هم که اینجا خوابیده اند در حقیقت ایستاده اند.

تولی و … توحید که از شرک نجات پیدا کردند. مشرکین گرفتار ارباب متفرقه هستند و خدا را مدیر کل می دانند.

توحید را با دوجمله ی آیه ی چهارده اظهار کردند.ظلم وقتی افراط شد شطط است و ظلم عظیم است.

در سوره صاد در جریان داوری داوود … لا تشطط … انحراف نرو آیه 22

اذ دخلوا … خصمان … ولا تشطط … افراط در ظلم.

آیه 4 سوره جن … هم آمده…

به خدا عرض می کنند . هولاء قومنا اتخذوا من دونه آلهه لو لا …..

از غیر خدا، اله برگزیدند وگرفتند پس اینها سلطان ندارند. سلطان موثر ندارند (مثل این فیلم یوسف که زلیخا هر چی می رفت از این بت ها چیز می خواست،  برآورده نمی شد. تا آخر سر، زلیخا این را فهمید که هیچ کاری از این بت ها بر نمی آید.)

غیر خداهایی که مشرکان برگزیدند نه بالاستقلال نه بالاشتراک و معاونت … در هیچ کاری ... دخیل نیستند.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ