سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس ادعا کند که به انتهای دانش رسیده است، نهایت نادانی خود را آشکار ساخته است . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 85 دی 14 , ساعت 3:1 عصر

وبلاگی رو دیدم که بسیار عالی در مورد اون وبلاگی که داره در زمینه ازدواج موقت معروف میشه نظر کارشناسی و به نظر من منصفانه از زبان یک زن هستش

بخونید

توسط فاطمه ظریف جلالی

و نظر من هم همین بود.: و اینجا کپی می کنم که داشته باشم این متن رو !

======================

ازدواج موقت از حرف تا واقعیت

از دیشب که از طریق وبلاگ مهسا آدرس این وبلاگ را دیدم و تمام مطالبش را در اوج ناباوری مرور کردم یک لحظه هم آرام و قرار ندارم و تا حالا که ساعت 30/4 صبح است هزار جور فکر و جوابیه مختلف ذهنم را در بر گرفته است !

بحثی که میخواهم مطرح کنم در رد مساله ازدواج موقت نیست بلکه در توجه به شرایط و ملزومات آن است .به نظر من در شرایطی خاص (و به عنوان توجیه یا دلیلی که جامعه مذهبی می تواند از آن استفاده کند) ازدواج موقت را میتوان اصلی قابل طرح دانست . اما این شرایط خاص را حداقل در شرایط فعلی و با ارتباطات جهانی تنها وقوع جنگ و بیوه شدن کثیری از زنان اهل اسلام و سپس ایجاد تکلیفی برای مردان مسلمان در بدست گرفتن سرپرستی ( بخوانید تبدیل خود و یا دیگری به ابزاری برای تمتع جنسی ) نمی دانم .

من یک فقیه نیستم . اطلاعات فقهی ام در حد چیزهایی است که گاهی از پدرم آموخته ام و بعدها در کتابهایی نظیر حقوق خانواده آقای محقق داماد و وبلاگهایی نظیر شرعت عقلانی خوانده ام و فتاوایی که دنبال کرده ام و فکرهم نمی کنم برای به نقد نشستن وبلاگ مذکور خواننده نیاز به دانش فقهی بالایی داشته باشد . همین که اهل منطق باشید و اندکی چشمانتان را به روی بسیاری ازوقایع اجتماعی باز کنید می توانید از صحت و سقم بسیاری از مطالب این سایت آگاه شوید . من هم از همین منظر انتقاداتم را به قسمتهای مختلف بیان می کنم :

ـ وبلاگ فوق از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است . آشنا ترین بخش نظرات آقای مطهری است ( راستش اول به سراغ این بخش رفتم شاید مطلب جدیدی کشف شده باشد !) .نظراتی که امروز حداقل در کلاسهای ما و توسط اساتیدی که کم هم از این مسائل سر در نمی آورند و سری هم در حوزه دارند قابل نقد و یا نا کامل دانسته می شود . من شخصا برای نظرات ایشان احترام قائلم زیرا تصورم بر این است که این حرفها در زمانه خود شاید بسیار هم پیشرو و مترقیانه بوده ( نگاه کنید به مساله حجاب و واکنش جامعه مذهبی را حتی در زمان حال نسبت به آن جویا شوید ). اما مساله این است که بسیاری از دلایلی که برای مسائل مختلفی نظیر ازدواج موقت آورده شده ناکافی و غیر قابل استناد ( حداقل در شرایط فعلی) به نظر میرسد .

ـ درقسمتهای مختلف وبلاگ متعه یا همان ازدواج موقت را دارای ثواب صدها حج و ... معرفی نموده اند آنقدر که کسی با 3 بار متعه کردن در حد 1 دقیقه و با مهریه خواندن یکبار دعای امام زمان صاحب این ثواب عظیم خواهد شد !( نگاه کنید به خاطرات ازدواج موقت ) جای بسی شگفتی است که جامعه مذهبی ما نسبت به مسائلی نظیر بد حجابی به بهانه به خطر افتادن نهاد خانواده و از دست رفتن عفت اجتماعی واکنش نشان می دهد اما همین جامعه مذهبی در برابر امری که اینچنین توجیه گر بی بندو باری جنسی و آشفته کننده نهاد خانواده و در بسیاری موارد عامل فروپاشی آن است و در برابر افرادی که اینچنین دین را دستمایه منافع خود میسازند هیچ واکنشی نشان نمی دهد . هر چند از جامعه ای که نماینده مجلس آن خود مشوق این امر می شود بیش از این نمی توان انتظار داشت !( نگاه کنید به سخنان فاطمه عالیا نماینده تهران در مجلس هفتم )

وقتی این بجش را می خواندم آنقدر آشفته شده بودم که ....چیزی که در اینجا توجه مهسا را به خود جلب کرده 23بار ازدواج موقت خانمی است که خود را از طلاب حوزه علمیه معرفی می کند . (من از فضائل مردان طلبه در این باب زیاد شنیده بودم اما خانمها را برای اولین بار بود که در این سایت خواندم !) شخصا امیدوارم فرد مذکور از اهالی حوزه علمیه نباشد زیرا حداقل ذهن من از زمان خواندن این مطلب در مورد این نهاد بسیار آشفته و مشوش شده . اما آنچه بیش از این نظر من را به خود جلب کرد این بود که همسر این خانم به گفته خودشان برای عقب نماندن ار قافله کسب ثواب سالی 3 بار متعه می کنند ! و ایشان را هم در ثواب این کار شریک می کنند !

در قسمتهای مختلف این بخش به کرات به خاطرات افرادی برخورد میکنیم که با وجود داشتن همسر و فرزند دست به این عمل می زنند . من نمی توانم به حکم عقل بپذیرم که افسار گسیختگی های جنسی مردان تحت عنوان حمایت از زنان تلقی شده و با توجیهات مذهبی این چنینی رنگ و بویی خوش به آنها داده شود و زنان با این گستاخی دعوت به سکوت و خویشتن داری و کنار آمدن با وضع موجود و شراکت در ثواب شوند ( نگاه کنید به خاطره آقایی که هر هفته با دوست همسرش عقد موقت میخواند !) .

ـ ساعت 30/5 صبح شده و من هنوز از دیدن این سایت آشفته ام . طوری از آدمها و مردانی که هر لحظه میتوانند بی بندو باریشان را با عنوان ثواب توجیه کنند بدم می آید و دلم به حال زنانی که فریبهای اینچنین را از سر اجبار یا نا آ گاهی می پذیرند ، می سوزد . دلم می خواست دینی که دین رحمت و عطوفت و مدافع حفظ کرامت انسانی نامیده می شود کمی هم سرش را به سمت جنس دوم این جامعه میگرداندد و از اعماق دل آنها سخن می گفت !نه اینکه مدام در کار ساخت توجیهاتی غیر قابل قبول برای مشروع جلوه دادن اعمالی از دست می شد.

ـ در این وبلاگ بخشی به نام فتاوی گردآوری شده است . آنچه در این قسمت به شدت مورد تاکید گرداورندگان قرار داشته ، عدم وجود مانع برای عقد موقت دختر باکره بدون اذن ولی به شرط عدم آسیب بکارت او بوده است !و باز هم بحث جذاب بکارت ! هر روز که می گذرد و هر چه که بیشتر میدانم بیشتر احساس میکنم که بکارت مساله است که جامعه مردسالار و پدرسالار از ترس از دست رفتن کنترلش بر زنان بیشتر و بیشتر بر طبل آن میکوبد و از آن حمایت میکند ! جالب است که رابطه جنسی دختر منوط به حفظ بکارت اوست و رابطه جنسی پسر آزاد از هر قید و شرطی ! توجه داشته باشید که در این صورت روی آوردن به انواع نامتداول روشهای تمتع جنسی و سوءاستفاده از دختران و آسیب دیدن آنها در رابطه ای موقتی نه از لحاظ روحی که به لحاظ فیزیکی تا چه حد میتواند باشد !

ـ در تعالیم مذهبی ما اینگونه آمده که آنچه را بر خود می پسندی بر دیگران هم بپسند و آنچه را بر خود نمی پسندی بر دیگران هم نپسند . یک لحظه به عنوان یک مرد همسر خود را در موقعیتی تصور کنید که همزمان با شما در رابطه ای دیگر هم شرکت دارد . (این امر در جامعه ما به ظاهر فرض محال است ) قبل از اینکه از شدت غیرت بلایی سر خودتان یا او بیاورید به این فکر کنید که او نسبت به عملی اینچنین از جانب شما دقیقا دارای همین حس است منتها با عنوان حسادت !

ـ همیشه بر این اعتقاد بوده ام که مردم بسیار پیشتر از هر عالم مذهبی ، اجتماعی و سیاسی راه خود را پیدا کرده و در آن حرکت می کنند و ما تنها پس از مدتها به بررسی این راه و کشف علل روی آوردن افراد به آن و توجیهات مذهبی نسبت به آن می پردازیم . در مورد ازدواج موقت هم همین طور است و حتی بحث بسیار فراتر از آن چیزی است که آقایان محترم تصور می کنند . در جامعه ای که جمعیت جوان آن حجم وسیعی از پیکره اجتماعی را تشکیل می دهند و امکان ازدواج دائم را ندارند و یا در بسیاری موارد به آن اعتقادی ندارند و یا آنرا در سنین پایین ( معمولا تا 30 سال) به علت مشغله های مختلف نمی پذیرند ، عقد موقت شاید راهکار مناسبی برای افراد مجرد باشد( نه مردان متاهلی که صرفا به کسب ثواب اخروی فکر می کنند !) . اما اگر نگاهی به دور و بر خود بیندازیم در می یابیم که این افراد به حکم مترقیانه تری متوسل شده اند و آن امری است تحت عنوان نکاح معاطاتی . عقد نکاح معاطاتی زمانی است که دو طرف جملات عقد را به کار نمی برند ( به زبان نمی آورند) اما اعمال انها نشان دهنده نیت آنهاست ( نقل به مضمون) برای مثال شما وقتی برای خرید به فردی مراجع می کنید دوطرف قرارداد را تشکیل میدهید اما هیچ یک صیغه عقد قرارداد را به زبان عربی جاری نمی کنید اما شما و دیگران می دانید که معامله ای صورت گرفته است . این مساله را بعضی از علما ( و اکثر جوانان در عمل ) قابل تسری به امر ازدواج می دانند . امروز شما جوانان زیادی را دست در دست یکدیگر می بینید که اگر پای صحبت هر کدامشان بنشینید و سوال کنید که وضعیت محرمیت آنها چگونه است ، خود را محرم یکدیگر می دانند بی آنکه عقدی در بین آنها جاری شده باشد !

======================

اول شرایط فکری و دانش جامعه باید به حدی برسد که آیا آنها به ایمان نسبی به حرف هایی که در رساله های مجتهدین از غیبت امام زمان تا کنون مطرح شده است? گوش می دهند؟ یا نه؟
دوم: آنهایی که ایمان به روزه و نماز دارند و اهل تقوی هستند و بعد از گذشت از پله تقوی و خویشتن داری به مساله برخوردند این مسائل را مطرح کرد

برنامه عصر ایمان رو منم دیدم
دیشب راجع به هنر اسلامی بود



لیست کل یادداشت های این وبلاگ