سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس خود را نشناسد، به غیر خود نادانتر باشد . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 86 مهر 5 , ساعت 8:0 عصر

خلاصه ی تفسیر سوره ی بقره آیات ابتدایی از 1-5 در بیست جلسه ی اول تفسیر این سوره توسط استاد آیت الله جوادی آملی دامت برکاته می شنویم:

کسانی که به دین خدا ایمان می آورند از طریق پیامبران و ایمان ابتدایی ابتدائاً ایمان به پیامبری خود اون پیامبر است که قدم های بعدی در تکامل ایمانشان را بر می دارند. انسان ابتدا عقل خود را در میابد و سپس در تنهایی های خود برای این عالم خالقی را میابد و بعد به دنبال حجت می گردد و سخن هر کسی را که خود را فرستاده ی خدا بداند گوش فرا می دهد و سپس در بین پیامبران (چه فرستدگان و رسل واقعی و چه دروغین ها به براهین آنها گوش می دهد و براحتی از پس سنجش اینکه کدام جهان بینی به فطرتش می خورد در میابد که پیامبران الهی حرفی وحدت زا می زنند و از آنجا به بعد در تمامی فروع راه را میابد.
ایمان به غیب را از ایمان به خدا در میابد. زیرا هیچ پیامبری نیست که فرمان اینکه تو پیامبری را از خدا به صورت وحی نگرفته باشد. پس از ایمان به خدا ایمان به وحی و ایمان به پیامبر را دارا می شود. سپس ما مسلمانان ایمان به قرآن و اینکه این قرآن بدون هیچ قصوری از جانب خدا بوسیله ی فرشته ی وحی بر قلب پیامبر فرود آمده می رسد.ایمان به روز حساب و معاد و قیامت را نیز از اینکه هم سخن پیامبر است و هم اینکه ایمان های قبلی همگی، و عقل و حساب و کتاب ناقص دنیا او را به یاد حساب و کتاب دقیقی می اندازد که اگر نباشد خارج از عدل است. 
در انتهای سوره ی بقره آیه 285 که قرائت آن بعد از نماز نافله ی عشاء تا صبح ثواب عبادت را نصیبمان می کند نیز می خوانیم که : آمن الرسول بما انزل الیه ... که در آیه 2 به صورت فی الجمله و خلاصه و در این آیه به تفصیل و بالجمله آمده و جزئیات ایمان را برای مسلمانان تشریح کرده.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ