• وبلاگ : فهرست
  • يادداشت : اينجا حرم مادرم زهراست.
  • نظرات : 0 خصوصي ، 1 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    خدمت دوست عزيز و بزرگوار عرض سلام و ادب دارم: بايد بنده را عفو كنيد كه كمي دير خدمت رسيدم. بنده چند روزي مسافرت بودم و نتوانستم ژاسخ شما را در وبلاگ عرض نمايم. حتما بنده را عفو ميفرماييد. پاسخ شما را در كامنت مربوطه گذاشته ام.

    در مورد پست اخيرتان هم عرض نمايم كه گرچه وحي انچه را نميدانيم به ما عرضه ميكند ولي عقل نيز كه پيغمبر درون است و از ديار مرسلات است ميتواند حقايقي را براي ما مكشوف سازد. البته عقلي كه بر فطرت سليم باشد و بر اساس قاعده و روش جلو برود.

    در پاسخ به شبهه مذكور بايد گفت كه : گرچه عقل و وحي با هم موافقند وليكن همه حقايق در دسترس عقل نيست. عقل مدرك كليات است و در اين حيطه ميتواند راهگشا باشد و هرجا هم كه درست و روشمند پيش رود با وحي در توافق است. اما از انجا كه گاهي ادراكهاي عقلي به خاطر خطاي در فرايند تفكر به غلط مطلبي را در مييابند لذا بايد كه منبعي مبرا از اشتباه داشته باشيم كه يافته ها را با ان تطابق دهيم وان هم وحي است.از ديگر سو اينكه عقل با وحي در توافق است معنايش اين نيست كه عقل به همه حقايق ميرسد. براي رسيدن به همه حقايق لازمه براي كمال بايد كه منبعي جامع كه همان وحي است داشته باشيم و عقل به تنهايي نميتواند راهگشا باشد . پس عقل مويد وحي است و وحي هم مويد عقل است ولي هيچكدام از اينها يكديگر را طرد نميكنند.

    التماس دعا.

    يا علي مدد.