سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها! نگریستن به رخسار تو شوق دیدارت را از تو درخواست می کنم . [فاطمه علیه السلام ـ در دعایش ـ]
 
چهارشنبه 87 بهمن 9 , ساعت 8:53 صبح
جهان به عنوان رحم پرورش انسان نیاز است جهان به عنوان راه و مسیری که انسان باید از آن عبور کند شناختش اهمیت دارد و چاره ساز خواهد بود. انسان اگر این بازه ی زمانی و مکانی را درست بشناسد و عمرش را غنیمت بداند نتیجه می دهد نتیجه این است که با برنامه ریزی زمین را آباد کرده و همانند عبد کامل و عبد محض حرکت می کند و هم آخرت خویش را می سازد و هم دنیایی آباد و سراسر صلح را خواهد داشت. peace future scheduling learning


چهارشنبه 87 بهمن 9 , ساعت 8:53 صبح
تفسیر به رای نباشد با ذهنی پاک و عاری از جعل نظرات خود بر قرآن به خدمت قرآن برویم کار را به دست مفسران اصلی که همان ائمه هدات صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین و علیه آلاف التحیة و الثناء بسپریم. نظریه ها هم خوب هستند اما نباید بر قرآن تحمیل شوند زیرا ما تاویل احادیث را درست نمی دانیم و باید عبرت از گذشتگان کوته بین بگیریم.


جمعه 87 خرداد 10 , ساعت 7:48 عصر

من زیاد موافق نیستم که فلسفی راجع به علمی نظریه ای را نقل کند که هنوز اثبات آن برای محققین و متفکرین خود آن رشته مورد شک است. حتی اگر جایی تایپ شده باشد زیرا در آینده آن نشر رد می شود و سطح سواد فلسفی مورد تشکیک واقع می شود و نظر من وقتی تشدید تر هم می شود که فیلسوف اسلامی یا از طرف فلسفه ی اسلامی آن نظریه بازگو شود.

شما فرض کنید که جمله ای مثل "هندسه در مورد کمیت های پیوسته است و یا حساب کمیت گسسته است" این کاملا غلط است زیرا چه کسی گفته است حساب از کمیت گسسته بحث نمی کند. هر جمله ای را باید به نقل از خود آنها گفت که قصور علوم به گردن فلسفه نیافتد چون فلسفه متقن تر از علوم زیر شاخه ی خود مثل ریاضی و فیزیک و شیمی و مانند آن است بنده لیسانس نرم افزارهستم و استاد دانشگاه و محقق بسیاری از علوم و قبل از کنکور روی تمامی این شاخه ها نیز مسلط بوده ام و تعصبی هم روی فلسفه ندارم.


جمعه 87 اردیبهشت 6 , ساعت 7:43 عصر

مطلبی رو با عنوان آیا جهنم اگزوترم (دفع‌کنندهء گرما) است یا اندوترم (جذب‌کنندهء گرما)؟ از اینجا خواندم که در ادامه ی مطلب نیز آورده ام ا مطلب در دسترس باشد در جواب دانشجویی که سوال فوق را جواب داده و استاد به او نمره کامل داده. و البته تحلیل فیزیکی او در خور تحسین است حیف که چنین استعداد هایی با معارف عمیق دینی آشنایی ندارند. خدایا امام زمان را برسان. اللهم عجل لولیک الفرج

در جواب نوشتم: اینها اصلا نمی دونند که نه جهنم و نه ارواح اصلا ماده نیستند که قوانین بویل ماریوت و مانند آن در آنجا صادق باشد. جهنم حرارت ندارد دما ندارد. عالم بعد از این عالم، عالم حقیقت است و حقیقت یعنی درک اینکه معبود ما، مارا برای چه آفرید.(؟) که الان از آن غافلیم. وقتی آشکار شد هر کس به نسبتی شرمسار است و پریشان.
یک جهنم مادی داریم، که اصلا قوانین آن با تجربیات این دنیا نمی خواند. شاید عده ای در آن فیها خالدون باشند و عده ای دیگر بعد از پاک شدن از پلیدی ها به نازل ترین درجه های بهشت نائل شوند.

ادامه مطلب...

سه شنبه 86 آذر 20 , ساعت 1:32 عصر

فلسفه اسلامی مبنی بر هستی شناسی می‌باشد چرا که معتقداست «تلاش اصلی فلسفه جهت شناخت هستی است» و لذا در پی آن است تا حقیقی ترین موجودات را شناسایی کند و آن چیزی جز واجب الوجود نیست وآن منطبق است با الله.اصلی ترین بحث نیز الهیات به معنی الاخص است(واجب الوجود)وبقیه مسایل مقدمات هستند. برای وارد شدن به این مباحث باید علاوه بر مطالعه? مقدماتی و آشنایی مختصر با تاریخ فلسفه، با مباحث شناخت شناسی و هستی شناسی نیز آشنا شد. هدف این است که در راه شناخت و تحقیق منطقی معارف الهی، بنیه? استدلال و مبانی فکری را تقویت کنیم.

فهرست مندرجات

  • مقدمه
  • تعریف فلسفه
  • ویژگی‌های فلسفه
  • تاریخ فلسفه در اسلام
  • رشد فلسفه در عصر اسلامی
  • فلاسفه? شهیر اسلامی
  • منابع
  • کتاب شناسی

ادامه مطلب...

سه شنبه 86 آذر 20 , ساعت 1:26 عصر

اینک نگاه فلاسفه ی اسلامی را در مورد این مکتب بررسی می کنیم و نظر آنها را هم مطالعه ایی اجمالی خواهیم داشت:

 از نگاه محمدتقی مصباح یزدی در کتاب آشنایی با فلسفه ص 50

یک مکتب تجربی افراطی به نام پوزیتویسم (اثباتی، تحصّلی، تحقّقی) که اساس آن را اکتفاء به داده های بی واسطه ی حواس، تشکیل می داد و از یک نظر، نقطه ی مقابل ایده آلیسم به شمار می رفت. کنت حتی مفاهیم انتزاعی علوم را که از مشاهده ی مستقیم به دست نمی آید متافیزیکی و غیر علمی می شمرد و کار به حایی رسید که اصولا قضایای متافیزیکی، الفاظی پوچ و بی معنی به حساب آمد.

ادامه مطلب...

شنبه 86 خرداد 5 , ساعت 2:0 صبح

برنامه ای برای بوعلی سینا در شیکه چهارم سیما مشاهده کردم که بسیار عالی از حیث های مختلف بود. این برنامه در ساعت 3 در تاریخ دوم اردیبهشت 1386 پخش شد. این برنامه به بحث درباره ی ابن سینا (شیخ الرئیس بوعلی سینا ) می پرداخت. استاد دانشگاهی که در اروپا تدریس می کرد و به زبان فرانسه صحبت می کرد بسیار اجمالی اما دقیق و موشکافانه به بحث در باره ی فلسفه و گفته ها و آثار و تفکرات این دانشمند پرداخت و به خوبی تشریح کرد و من بسیار لذت بردم و مات و مبهوت بودم و آن را (زیر نویس ها را خواندم و ) ضبط کردم.


شنبه 85 بهمن 14 , ساعت 10:32 عصر

مارکس در اقتصاد جوری فلسفه میگه که 100 در صد سرمایه داری رو تائید می کنه. ولی شعارش علیه سرمایه داری و به نفع کارگر هاست.

فروید در فلسفه اش آنچنان روحی است، که یک فلسفه ماوراء الطبیعی میشه. در صورتی که در انتخابش برعکس مادی است.

راسل هم اصلا شعارش انسان دوستی و اخلاق و .. که اینهمه جوون ها که دنبالش رفتند واسه همین شعار هاش دنبالش رفتند. در صورتی که در فلسفه اش به کلی ریشه اخلاق را میزند. و میگه پایه اخلاق هماهنگ کردن منافع خود با منافع دیگران است. خب. برای چی انسان باید هماهنگی بکند؟ بخاطر اینکه اگر هماهنگی نکند، منفعت خودش محفوظ نیست. خب این تا وقتی است که انسان می ترسد از منفعت خودش که اگر همزور قرار گرفت، میگه برای اینکه منفعت خودم رو تامین کنم، منافع دیگران رو رعایت کنم. اما اونجایی که یک قدرت و سرنیزه ای به دست آورد و مطمئن شد که با لگد مال کردن منافع دیگران منفعتش هیچ آسیبی نمیبیند، این اخلاق چه ضمانتی دارد؟ روی این فلسفه میشه به مدینه فاضله رسید؟ به هر حال اگر من اشتباه فهمیدم از فلسفه این ها که جزئی از فلسفه غرب هستند، بهم بگو. و کتاب در مورد فلسفه خودت ارائه بده. وگر نه که فلسفه غرب خیلی فلسفه درب داغونیه. باز فلسفه اسلام اول و آخرش خیلی معلومه و بسیار قابل انطباق با فطرت درون من و قرآن. اما باز هم اگر کم آوردم اجازه که میدی به استاد فلسفه ام مراجعه کنم. البته اگر بشه ایشون رو توی قم پیداش کرد. آخه همش سر کلاسه؟ پس اگه از اون هم کمک گرفتم با ذکر نام خودش خواهم گفت.


سه شنبه 85 بهمن 10 , ساعت 12:12 صبح

بشر رو اگه بهش خط بدیم، می تونه راه سعادت ابدیش رو روشن انتخاب کنه.
اما اگر همین انسان رو در خانوده 3000 سال پیش با امکانات امروز و تجملات امروزی ول کنیم، از کجا با وحی ارتباط بر قرار کنه و سعادت و شقاوت واقعی خودش رو حدس بزنه؟ درسته که ما انسان ها، فطرت داریم. اما از اون طرف فراموشی هم گریبانمون رو میگیره، شما وقتی می دونی که ان ناشئة اللیل هی اشد وطئا و اقوم قیلا[1] پنج سال اصلا نماز نخون، میافتی به نجاست خواری و کار های بیهوده و لهو ولعب، دنیا پرستی و این ها.
عمرا هم فکر نمی کنی که داری اشتباه می کنی. اتفاقا فکر می کنی دنیا واسه همین آفریده شده. آفریده شده؟!!! این حرفا کدومه اگه اون راه رو بری به جایی میرسی که می گی شانسکی، دری به تخته ای خورده بوجود اومده خود به خود، الانم در حال خود به خود به تکامل رسیدنه. انگار یه چیز محدود شروع کنه به عقل کامل تبدیل شدن. پس چرا زمان که باعث تکامل میشه، باعث مرگ هم میشه. آره اگر مرگی نبود شاید خدایی هم وجود نداشت. شاید. اما هیچکس حتی فرعون ها هم مرگ رو انکار نمی کردن، آخه جلوی چشماشون بوده! اما شاید نسل بعدی پوچسیم ها بگن نه مرگ برای اونها وجود نداره. انکاره دیگه. آسونه. خیلی راحت می تونی بگی نه نیست. اثباتش مشکله. خیلی راحت میشه راه تنبلی و بی تفاوتی رو پیش گرفت. راه سخت اینه که به چیزی معتقد باشی و خودت رو در حصار باید ها ونباید هایی قرار بدی که که می دونی و یقین داشته باشی با هر قدم پیش رفتن می تونی بفهمی داری جلو میری یا نه.
نه اینکه بعد از مرگ بفهمی.


[1] همانا نماز شب (شب زنده داری و یاد و ذکر خدا در دل شب) خیلی چیز عجیب و غریب و گفتگوی پر   سودی خواهد بود سوره مزمل آیه 6 یا 7


شنبه 85 دی 16 , ساعت 9:37 عصر

اون ور من بودم.خیلی باری به هر جهته. خودم جزو سکان دارانش بودم
مسیری که داری انتخاب می کنی، مسیریه که مرد هایی اون راه رو انتخاب می کنن که باری به هر جهت هستند و هر چقدر هم که ادعا کنند که می تونن ... نمی تونن..
ببین یه فانونایی زو از طرف من تو ذهنت فرض کن: نگفتم بپذبر. گفتم فرض کن.
 اونم اینه که مردی که اون راه رو انتخاب کرده.
اسلام بهش میگه نماز بخون. نمی خونه، پس خیلی حرف گوش نکنه ها. خیلی سرکشه !!! به خودت نگاه نکن
اسلام بهش میگه خمس و زکات بده تا جمعه همسان بشه. پس آدم دست و دلبازی نیست و خودخواهه. اصل نمی دونه واسه چی اسلام بهش میگه خمش و زکات بده فقط به شبهاتی که توی دین ما بدلیل نادانستن مردم می ندازن گوش میده. پس مطالعه هم نداره. !!! به خودت نگاه نکن
اسلام بهش میگه روی یه کوازینی زندگیت رو بنا کن، انقدر خودش رو بزرگ و تجربه هاش رو بزرگ میبینه که دچار غرور و تکبره و میگه من؟ من حودم می دونم چجوری زندگی کنم !!! به خودت نگاه نکن
اسلام بهش میگه باقیات صالحات از خودت به جا بیار تا دنیا دنیاس باعث بشی که خیر از کلیدی که تو زدی به عالم بتابه. و اون اصلا میگه چرا باید از من خیر به کیس برسه !!! به خودت نگاه نکن
ببین چرا اسلام به ما میگه که اعمال نیک و بد این هاست و انجامشون بدین؟ چون همه دین اسلام بر هین پایه باقیات صالحاته. همه دستورات عبادی و اخلاقی. ببین کسی که ظلم نکنه و سرکشی نکنه و یه کم اهل میانه روی و پای موعظه نشستن باشه. از هر سبک و روش فکر کردن (یا ایسمی) چیزی رو می شنوه و اونها رو با هم مقایسه می کنه.

بیبن راهی که داری توش قدم میزنی ... ... (ادامه مطلب کلیک کنید


لیست کل یادداشت های این وبلاگ